Risico’s/ valkuilen van exporteren

Je hebt een product ontworpen en op de markt gezet. Hierna besluit je het product te gaan exporteren. Vet! Alleen wordt er niet altijd stilgestaan bij de risico’s die het met zich meebrengt terwijl het de dagelijkse kost is van vele bedrijven. Niet alleen op aardkundig niveau zitten er verschillen in landen bij het exporteren, […]

Written By takcasper@gmail.com

On January 6, 2021
"

Read more

Je hebt een product ontworpen en op de markt gezet. Hierna besluit je het product te gaan exporteren. Vet! Alleen wordt er niet altijd stilgestaan bij de risico’s die het met zich meebrengt terwijl het de dagelijkse kost is van vele bedrijven. Niet alleen op aardkundig niveau zitten er verschillen in landen bij het exporteren, bijvoorbeeld ook in cultuur, betalingstermijnen, regels, wetgevingen, normen en waarde etc. In dit artikel worden een aantal risico’s beschreven die kunnen ontstaan bij het exporteren. 

Taal en cultuur

Elk land kent zijn eigen taal in cultuur. Wanneer je bijvoorbeeld naar België exporteert, zal je natuurlijk niet veel cultuurverschillen tegenkomen. Maar wanneer je buiten Europa gaat exporteren kunnen de culturen erg veel verschillen met de Nederlandse cultuur. In Japan is het namelijk niet vreemd wanneer je voor een afspraak een kwartier te laat komt. Terwijl wij dat niet oké vinden. Wat ook vervelend kan zijn is dat niet iedereen Engels kan praten of misschien gebrekkig Engels. Bij exporteren is dit erg vervelend. 

Persoonlijke relatie

Wanneer je exporteert naar het buitenland is het lastiger om wekelijks even langs de klant te gaan dan wanneer je je producten verkoopt binnen je eigen land. Door deze bezoeken schep je wel een band met de klant en wek je vertrouwen bij elkaar. 

Tijdsverschil

Er zit natuurlijk tijdsverschillen in Landen. Wanneer bijvoorbeeld een werkdag in Nederland net één uur begonnen is, is de werkdag in China alweer voorbij. Hierdoor kun je dus niet op elk moment van de dag contact opnemen met je klant. Er kunnen dus wat uren overheen gaan voordat je je klant uiteindelijk gesproken hebt. Wanneer er spoed achter zit, is dit natuurlijk niet fijn. 

Beperkte marktgegevens

Het is zo dat er vaak beperkt marktgegevens beschikbaar zijn over buitenlandse bedrijven. Dit heeft als gevolg dat het moeilijk is om een volledig beeld te vormen over bedrijven.

Bedrog

Wanneer je exporteert, kom je sneller bedrog tegen dan wanneer je in je eigen land verkoopt. Als exporteur wil je natuurlijk zekerheid hebben dat je geld krijgt wanneer je je product levert. Er is ook de kans dat een klant helemaal niet betaalt. Er bestaat bij veel landen een anti-corruptiewetgeving echter wordt er alsnog gefraudeerd.

Niet rekening houden met producteisen

Wanneer je exporteert, is het van belang dat je je aan de regels houdt die het land, waar naartoe je exporteert, hanteert. Per land kunnen deze regels nogal verschillen. Bereid je dus goed voor en verdiep je in de regels.

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *